Att vi ibland blir hastigt och ofrivilligt sjuka är något som vi inte kan styra över. Något som vi däremot kan styra över är verksamhetens planering och vårt omhändertagande av dig som medarbetare när du blir sjuk.
Nedan följer några centrala punkter. Vi vill att du följer dem när du blir sjuk:
Dag 1: Gör en sjukanmälan till sjukbrevlådan och din arbetsledare/chef
Anmäl din sjukfrånvaro till vår sjukbrevlåda och till din närmaste chef/arbetsledare före kl 07.00. Du ska ringa och anmäla till sjukbrevlådan varje frånvarodag. Ange ditt personnummer, namn och frånvaroorsak.
LW: 08-120 059 09
Den första dagen du är sjuk och skulle ha arbetat kallas karensdag och innebär att du inte får någon sjuklön.
Sjuk längre än 7 dagar? Lämna ett läkarintyg
Om du är sjuk längre än 7 dagar måste du lämna in läkarintyg från din läkare från dag 8. Med 7 dagar menas alla dagar även lördag, söndag och helgdagar.
Efter 14 dagar: Kontinuerlig kontakt med närmaste chef
Efter 14 dagars sjukskrivning kommer din chef att kontakta dig för att höra hur du mår. Denna kontakt kommer chefen sedan att vidmakthålla under hela din sjukskrivning om det inte finns omständigheter som talar emot det.
Om du blir sjuk skall detta anmälas 1:a sjukdagen på vår automatiska sjukbrevlåda 08-1200 5909 samt till din närmaste chef före kl 7:00. Ej anmäld frånvaro räknas som olovlig.
Vid förstadagsintyg där företagshälsan är hänvisad ska Globenhälsan 08-556 137 10 kontaktas innan kl 09.00 för tidsbokning. Informera att det gäller ett förstadagsintyg.